Za. 29 oktober, op weg naar Agra - Reisverslag uit New Delhi, India van Jan Molenveld - WaarBenJij.nu Za. 29 oktober, op weg naar Agra - Reisverslag uit New Delhi, India van Jan Molenveld - WaarBenJij.nu

Za. 29 oktober, op weg naar Agra

Door: Jan Molenveld

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 December 2011 | India, New Delhi

Om 8 uur vertrekken we met een bus en een chauffeur met bijrijder die beiden 10 dagen onze reismetgezel zullen zijn. De naam van de chauffeur is Puran en zijn bijrijder heet (weet ik niet meer).
Deze vrij nieuwe bus is onder andere door de aanwezigheid van airco en gordijnen die je dicht kunt doen (tegen de hitte) vrij comfortabel. Merkwaardig is dat het bestuurdersgedeelte door een wand met een deur erin is gescheiden van het passagiers- gedeelte. Over de rit naar Agra zullen we ongeveer 8 uur doen zegt Yacine maar dat zal achteraf te optimistisch blijken te zijn, het word 10 uur. Dat komt onder andere door een vrij lange lunchpauze in een wegrestaurant.

Bij een tankstation waar de chauffeur stopt moeten een paar mensen gebruik maken van het toilet maar dat lukt niet op de normale manier. De deur naar het binnentoilet is geslo ten en als Cees Gouman dan maar gebruik maakt van de buiten aan de muur hangende pisbak ontdekt hij dat die pisbak helemaal geen afvoerleiding heeft. Eén van de dames in ons gezelschap moet zo nodig plassen dat ze niet kan wachten totdat de deur open kan en ze gaat dus maar achter de schrale bosje zitten. Jan Vermeulen moet waarschijnlijk een grote boodschap doen en hij kan wel het geduld opbrengen om te wachten tot de deur van het “normale” toilet opengaat. Toiletgerief word hier bepaald niet met hoofdletters geschreven.

Onderweg doen we ook “even” het blauwe fort boven op een heuveltop in Gwalior aan dat in de 15e eeuw werd gebouwd door Raja Mansingh Tomar. We mogen niet met de bus naar boven en dat betekent minstens 20 minuten lopen op de steile en slingerende weg naar boven. Ik neem daarom alleen de 5D met het 24-70 mm objectief mee. Langs de weg zijn vele door de Jain (van Jainisme) uit de rots gehouwen Boudha beelden te zien die echt indrukwekkend zijn (het grootste beeld is 14m hoog). Het Jainisme streeft naar de verwerkelijking van de hoogste perfectie van de mens, die in zijn oorspronkelijke zuiverheid vrij is van alle pijn en de gebondenheid aan geboorte en dood. De term Jain komt uit het Sanskriet jina, 'veroveraar', en impliceert het overwinnen van deze door de wereld der verschijnselen opgelegde gebondenheid. Het Jainisme vindt het niet belangrijk een God of enig wezen te erkennen dat hoger staat dan de perfecte mens een God of enig wezen te erkennen dat hoger staat dan de perfecte mens.

Het fort staat ook bekend als de Chit Mandir of het Beschilderde Paleis vanwege de rijkheid aan keramische mozaïeken op de buitenmuren die wel 10 meter hoog en 3 km lang zijn. Op die buitenburen zijn restanten van gekleurde beschilderingen, o.a. van eenden en krokodillen te zien. Ik ben een beetje fortmoe en besluit niet naar binnen te gaan om daar ook nog te fotograferen. Na en uur vertrekken we weer en Lenie de Vos heeft omdat ze nog steeds ziek is al die tijd op de achterbank van de bus gelegen. Ook ik ben nog niet helemaal beter en moet onderweg een keer heel nodig uit de broek. Gelukkig zijn er voldoende bosjes in de buurt.

Om 18.00 uur bereiken we ons hotel in Agra waar ik kamer 208 krijg die ik deze keer niet hoef te delen. Twee nachten lang heeft niemand last van mijn gesnurk. We wisselen nog steeds van kamergenoot en dat zullen we ook wel blijven doen. We eten in de op korte afstand gelegen Pizza-hut waar ook andere groepsleden naar toe zijn gegaan. Het is een vooral door buitenlanders drukbezochte eettent maar ook autochtonen weten de weg naar dit restaurant te vinden. Een groepje vrij westers geklede bakvissen viert hier blijkbaar de verjaardag van één van hen want het “happy birthday to you” rolt vrijwel accentvrij van hun tong.

Henk, André en ik spreken af om morgen niet naar de Taj Mahal te gaan (voor buitenlan ders is de entree 750 Roepi’s) maar om om half zes op weg te gaan naar een hotelletje waar je vanaf de rooftop de Taj Mahal (verder TM) kunt zien liggen. Voornamelijk wegens deze werelderfgoed tempel is de stad zeer geliefd bij toeristen. De TM is in de 17e eeuw gebouwd door een Mogoelkeizer als mausoleum (grafmonument) voor zijn gestorven vrouw. De tempel is tevens een van de moderne zeven wereldwonderen. Na een kort bezoek aan een internetcafé duik ik om 10.30 in de veren. Om 5 uur zal een wake-up call me wakker moeten maken.