Dinsdag 1 oktober, dagje Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan Molenveld - WaarBenJij.nu Dinsdag 1 oktober, dagje Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Jan Molenveld - WaarBenJij.nu

Dinsdag 1 oktober, dagje Jaipur

Door: Jan Molenveld

Blijf op de hoogte en volg Jan

16 December 2011 | India, Jaipur

Om half zeven ontbijten (doe ik niet aan mee want ik eet een paar bananen) en dan met de bus op weg naar het amber fort, ook wel amber paleis genoemd, dat op een uur rijden tussen de Arawalili heuvels net buiten Jaipur ligt. Het is in 1592 gebouwd door Man Singh I en is het meest indrukwekkende paleis in de Amber regio, gelegen op een heuvelrug met schitterend uitzicht over een meer. Aan de top van de berg is de grote ingangspoort. Je kunt lopend naar boven maar je kunt er ook voor kiezen om per olifant naar boven te gaan. Daar leidt een indrukwekkende trap je naar de Zaal de Openbare Audiënties. De trappen aan de rechterkant leiden je naar de kleine kali tempel. De woonvertrekken van de maharadja’s liggen op de hoger gelegen terrassen. In de verschillende zalen vind je veel moois als glinsterende spiegelplafond, imposante pilaren en galerijen. Dit prachtige fort mag niemand missen en ik fotografeer er dan ook lustig op los!

Na het bezoek aan het fort worden we met de bus naar het centrum van Jaipur terug- gebracht. Daar drinken we een drankje in een oud als horecagelegenheid in gebruik koloniaal gebouw en nemen daarna ook een lichte lunch. Aan één van de muren hangen foto’s uit de tijd dat India nog een kolonie van Engeland was wat blijkt uit een foto van de aanwezigheid van onder andere Georg VI en Elizabeth Bowes-Lyon (de moeder van koningin Elizabeth). Ook Charles en Diana staan op een foto. Ook zie ik foto’s van (koninklijke) jachtpartijen waar de deelnemers achter een afgeschoten tijger staan. De historie is hier zichtbaar aanwezig.

In het begin van de middag bezoeken we de Hawa Mahal, ook wel het Paleis der Winden genoemd. Dit gebouw werd in 1799 gebouwd door Maharaja Sawai Pratap Singh. Het is een smal gebouw, wat aan de voorkant bestaat uit veel kleine ramen. Deze ramen zorgden voor een koele wind voor de haremvrouwen van de Maharadja. Dit paleis is gebouwd om die vrouwen de kans te geven om naar het straatbeeld en de processies te kijken zonden zelf gezien te worden. Dit was vanwege het purdahsysteem. Het is erg druk in dit paleis en er waait tijdens mijn bezoek helaas geen frisse wind door heen.

Daarna lopen we naar de Jantar Mantar, het grootste stenen observatorium ter wereld dat volgens André zeker een bezoek waard is. Het is opgericht door Sawai Jai Singh, en is 1 van de 5 observatoria in India. Sawai Jai Singh was erg geïnteresseerd in we- tenschap en technologie, met name in astronomie. Het observatorium ligt vlakbij de ingang van het City Palace. Er zijn 18 instrumenten, waarvan de meeste nog steeds werken. Er is een tijdmeetinstrument dat op 20 seconden nauwkeurig zou werken maar dat lijkt me wel heel optimistisch. Ook hier is het druk maar ik slaag er toch in om foto’s te maken waar geen mensen op staan. Na een uurtje houden we het voor gezien en fotograferen nog wat straatbeelden. Jaipur (met ruim 2.5 miljoen inwoners; groot en uitgespreid) wordt ook wel de roze stad genoemd, waarschijnlijk omdat de gebouwen
in de ommuurde binnenstad grotendeels roze zijn.
Het is in Jaipur minstens zo chaotisch en vervuild als in Delhi en Varanassi, her en der vuilnishopen langs de weg, stront van koeien, honden en soms ook mensen. Bij openbare toiletten ruik je een penetrante urinelucht. Als ik mijn neus snuit is de zakdoek op die plaats zwart. De armoede die je op straat ziet is na 14 dagen India nog even schok- kend als in het begin van onze reis maar je gaat er een beetje aan “wennen”. Ook hier leven sommige mensen (zelfs met kinderen) op straat. Op een pleintje bij een oude stadspoort zitten veel mensen duivenvoer te verkopen. Om welke reden dan ook kopen Indiërs hier duivenvoer om dat op de grote laag duivenvoer te gooien die al op het pleintje ligt. Duiven zijn hier dus in zeer grote hoeveelheden aanwezig Zijn duiven in India ook heilig? De duiven kunnen nog net vliegen maar daar houdt het dan ook mee op. Zou al dat voer geen ratten aantrekken?

Rond etenstijd zijn we terug in het hotel om daar onze hongerige magen te vullen. ‘s Avonds maak ik uitgebreid gebruik van de gratis Wi-fi.